ارائه‌ نیازهای فناور از حوزه امنیت داده (افتا)

رویداد مجازی ارائه‌ی نیازهای فناور از حوزه امنیت داده (افتا)، روزهای یکشنبه ۱۶ و دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ در سالن شیخ بهایی صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد. متخصصان مختلفی از شرکت همراه اول، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز شتابدهی و نوآوری برنا در این رویداد حضور داشتند و مباحث گوناگونی از جمله امنیت داده، بلاکچین و ….  مطرح شد و آنها نیازهای فناورانه خود را اعلام کردند.

در این رویداد دو روزه که با حضور حدود ۲۵۰ شرکت فعال حوزه امنیت فناوری اطلاعات و نمایندگانی از بخش‌های حاکمیتی، دولتی و خصوصی برگزار شد، دکتر مرتضی جوان مدیر شتاب‌دهنده‌ برنا به بیان نیازهای فناورانه در این مجموعه پرداخت:

«شتاب‌دهنده در ارتباط با مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در اکوسیستم  ICT و افتای کشور فعالیت دارد. در این اکوسیستم، طیف وسیعی از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بخش‌های مختلف ارتباطات، مخابرات و مرکز داده و همچنین، به طور تقریبی، طیف کاملی از فناوری‌های مرتبط با ایجاد، طراحی و توسعه‌ی شهر هوشمند و ایمن و موضوع‌های مرتبط با کاربران نهایی وجود دارد و تمرکز ما بر شناسایی نیازها و رفع آنها از طریق یک اکوسیستم استارتاپی است».

دکتر مرتضی جوان، مدیر مرکز شتابدهی و نوآوری برنا

دکتر جوان، در مورد نخستین نیاز فناورانه‌ مجموعه تحت مدیریت خود گفتند:

«ما، یک سیستم فایل توزیع شده از نظر جغرافیایی در مورد ذخیره و بازیابی اطلاعات و تهیه‌ی کپی‌های پشتیبانی و بازیابی از سوانح و حتی پردازش داده‌های کلان داریم که بخشی از آن را توسعه‌ دادیم و هم اکنون، نیز، در شتاب‌دهنده، مشغول کار بر روی آن هستیم. در حال حاضر، این محصول، می‌تواند، داده‌ها را در سایت‌های مختلف، بدون محدودیت جغرافیایی، توزیع کند و حتی در زمان قطع بودن شبکه، هر سایت، مستقل از سایت دیگر، قادر به سرویس‌دهی خواهد بود و آنها در زمان وصل بودن شبکه، می‌توانند با هم تبادل اطلاعات داشته باشند تا از هر نقطه‌ای، سرویس‌دهی به کاربر صورت گیرد.به دلیل این که طراحی فایل، سیستم ما به گونه‌ای است که می‌تواند به صورت غیرمتمرکز کار کند و نقطه‌ی گلوگاه مرکزی ندارد، به این جمع‌بندی رسیدیم که با ایجاد یک مدل کسب‌وکار بلاک‌چینی بر روی آن و افزودن یک سری کارکردهای تکمیلی، امکان این که یک شبکه‌ی تبادل خدمات ذخیره‌سازی مستقل و فراتر از مرزهای جغرافیایی کنونی داشته‌باشیم را فراهم نماییم تا هرکس در هر جایی که یک ظرفیت محاسباتی در ساختمانش در اختیار داشته‌باشد، ‌بتواند آن را در این شبکه، عرضه کند و از آن کسب درآمد نماید و افرادی، هم که نیاز به ملحق شدن به این شبکه را دارند قادر به استفاده از آن باشند. ما، تمایل به توسعه‌ی شبکه‌ی خود داریم و به دلیل این که مدل‌های خارج از کشور، هم، مدل‌های نوپایی هستند که بازار آنها در حال شکل‌گیری است پس، ما، نیز، می‌توانیم، عضوی از آن باشیم. ضمنا، بلاک‌چین، هوش مصنوعی، رایانش ابری و زنجیره‌ی بلوکی هم می‌تواند، در توسعه‌ی آن نقش مهمی را ایفا کند. ترکیب شبکه‌ی ذخیره‌سازی ما، بر اساس استانداردهای رایج، به شکل آزاد وجود دارد تا هرکس، در قالب قراردادهای هوشمندی که ملاحظات سطح توافق سرویس، در قرارداد آن لحاظ شود، می‌تواند، خدمات ذخیره‌سازی خودش را عرضه کند و تبادل، انجام شود. ضمنا، شرکت‌هایی که در توسعه‌ی اکوسیستم محصول بتوانند به ما کمک کنند تا ما آن را در مقیاس جهانی عرضه کنیم، می‌توانند، پیشنهادهای خود را در قالب یک تیم کاری، همراه با مطالب و مستندشان عرضه کنند تا تعامل برای برقراری جلسه و تعیین نوع مدل همکاری صورت گیرد تا قراردادی برای بررسی برنامه‌ی آزمایشی اولیه و اجرای طرح نهایی تنظیم شود. ضمنا، در آینده قرار است، نسخه‌های IT، پردازش کلان داده‌ها را، هم، پشتیبانی کنند و امکان خدمات محاسباتی، نیز، علاوه بر ذخیره‌سازی، قابل اضافه شدن باشند و همچنین، پردازش‌ هوش مصنوعی در شبکه‌ای که داده‌ها بر آن قرار دارند قابلیت تست شدن داشته باشند و الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر روی آنها اجرا شود که ما برای پشتیبانی از آن، نیاز به یک مدل کسب‌وکار بلاک‌چینی داریم.»

مدیر شتاب‌دهنده‌ی برنا، در بخش دوم صحبت‌های خود نیاز فناورانه‌ی دیگری را درباره‌ی مدیریت و بهینه‌سازی زنجیره تامین مطرح کرد:

«مدیریت و بهینه‌سازی زنجیره تامین با تاکید بر اصالت اجناس، ما را در تشخیص کالای اصل از تقلبی و همچنین، مبارزه با قاچاق کالا یاری می‌کند. ضمنا، افزوده شدن اینترنت اشیا به حوزه‌ی نیازمندی‌های ما که شامل تجهیزات الکترونیک و زنجیره تامین انرژی است و همچنین، صدور گواهینامه‌های معتبر برای تائید اصالت کالا، راهکار مناسبی برای بهبود زنجیره تامین می‌باشد. پس، روش‌های داده‌محوری که در تشخیص ناهنجاری‌ها در این زمینه به ما کمک کند و همچنین، راه‌کارهای سازمانی که روی مدل کسب‌ وکار الگوریتمی با نتایج مطلوب که پیشنهادهای آنها بر اساس استانداردهای زنجیره تامین باشد و تعیین اصالت کالا و مسیر طی شده‌ی همه‌ی تجهیزات الکترونیکی اعم از قطعاتی که در کشور تولید می‌شوند، مواد اولیه‌ی آنها از خارج تامین می‌شود، در خارج از کشور پرینت و دوباره وارد ایران می‌شوند و یا وارداتی هستند و در زنجیره تامین قرار می‌گیرند را پوشش دهد و علاوه بر تائید اصالت کالا، امکان تمرکز ما بر امنیت زنجیره تامین را هم، فراهم کند، مد نظر ما است و طرح‌هایی که در قالب این نوع از تیم‌های کاری به ما ارائه شوند، امکان اجرا دارند.»

در نهایت، رویداد مجازی ارائه‌ی نیازهای فناور از حوزه امنیت داده (افتا) با حضور شرکت‌کنندگان، در بخش پرسش و پاسخ B2B برای تبادل نظر در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب‌وکارهای گوناگون به پایان رسید و شرکت های «گرین وب سامانه نوین» و «آیتک»، برای تامین نیاز فناورانه شتابدهنده برنا، اعلام آمادگی کردند.

خبر اصلی