حضور مرکز برنا در نخستین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی

نخستین رویداد توسعه همکاری‌های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی، ششم تیرماه در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. چهار محور موضوعی اصلی این رویداد عبارتند از: کنتور هوشمند، زیرساخت‌های انتقال داده، پلتفرم‌های تحلیل داده و الزامات و مقررات و تنظیم‌گری. این رویداد در دو بخش ارائه محور و نمایشگاهی با حضور معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی گاز و ۶۲ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی برگزار شد. راهکار مرکز برنا در صنعت گاز توسط خانم دکتر قوی پور ارائه شد. در ادامه توضیح مختصری از راهکار برنا آمده است.

مرکز شتابدهی و نوآوری برنا نیز در دو حلقه از زنجیره هوشمندسازی نظام گاز طبیعی ایفای نقش کرده و راهکار خود را ارائه نمود. مرکز برنا با پیاده سازی یک سامانه ذخیره سازی توزیع شده در حلقه متشکل از شرکت های گاز، این امکان را فراهم می کند که داده کنتورهای هوشمند که بر بستر اینترنت اشیاء جمع آوری شده اند، در یک سامانه یکپارچه با امنیت و دسترس پذیری بالا ذخیره گردند. سامانه ذخیره سازی برنا، که با نام تجاری هیولا شناخته می شود، قابلیت پیاده سازی به صورت توزیع شده و غیرمتمرکز بر بستر ابر در شرکت های گاز را داراست. با بهره گیری از این سامانه، بسیاری از چالش هایی که شرکت های گاز در راستای تحقق هوشمندسازی با آنها مواجه خواهند شد، از جمله: یکپارچه سازی، امنیت و دسترس پذیری داده ها مرتفع می شود.

با پیاده سازی سامانه هیولا جهت ذخیره سازی داده کنتورهای هوشمند، بستر لازم جهت تحقق هوشمندسازی در حلقه بعدی از زنجیره فراهم خواهد شد. مرکز برنا یک معماری لایه ای را برای مدیریت و حاکمیت داده در شرکت های گاز پیشنهاد نمود. در پایینترین لایه از این معماری، سامانه ذخیره سازی هیولا قرار دارد و در لایه دوم، امکان توسعه ابزارهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی برروی داده های جمع آوری شده فراهم می باشد. طراحی این لایه به گونه ایست که پیاده سازی هوشمندسازی با حداقل هزینه انجام خواهد گرفت. در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و با هدف اصلاح الگوی مصرف، چندین ابزار هوشمند در این مرکز توسعه داده شده اند و تحلیل هایی بر روی تاثیر متقابل حامل های انرژی صورت گرفته است.