معرفی مهمترین فناوری های ذخیره سازی و پایگاه داده در سال 2020

بر اساس گزارش «نقشه راه فناوری های نوظهور، همراه با تعیین استراتژی های سرمایه گذاری در بازار داخل و خارج»، با توجه به تحولات سال 2020 برنامه های سرمایه گذاری با تغییراتی مواجه شده و بیشترین افزایش سرمایه گذاری در گروه «ذخیره سازی و پایگاه داده» به وجود آمده است. مهمترین فناوری های ذخیره سازی و پایگاه داده، طبق گزارش ها شامل 16 فناوری است. در این پست به معرفی این فناوری ها می پردازیم. شرکت هایی مانند آن چه در تصویر زیر آمده است، از جمله شرکت هایی هستند که در چند فناوری ذخیره سازی و پایگاه داده دارای محصول می باشند.

شکل 1- شرکت های دارای چند محصول در حوزه فناوری های ذخیره سازی و پایگاه داده

1-Public Cloud Storage

فضای ذخیره سازی ابری عمومی که به آنstorage-as-a-service  یا ذخیره سازی برخط نیز گفته می شود، یک مدل سرویس است که ذخیره سازی داده را مبتنی بر پرداخت به ازای میزان مصرف فراهم می کند (مشابه روشی که  برق یا گاز مصرف و هزینه پرداخت می شود). فضای ذخیره سازی ابری عمومی، افراد و سازمان ها را قادر می سازد داده ها را از طریق یک سرور ابری از راه دور و مبتنی بر اینترنت، به صورت شخصی یا سازمانی، ذخیره سازی و مدیریت کنند.

2-Virtual Machine Backupand Recovery

پشتیبان گیری و بازیابی، فرایند ایجاد و ذخیره کپی داده ها را توصیف می کند که می تواند برای محافظت از سازمان ها و کاربران در برابر از دست دادن داده ها استفاده شود. ابزارهای مبتنی بر فناوری پشتیبانی گیری و بازیابی ماشین مجازی می توانند به سرعت، سرورها را برای hypervisorهای مختلف پیکربندی کنند؛ همچنین برنامه های حفاظتی ایجاد کنند، ماشین های مجازی را برای پشتیبان گیری شناسایی کرده و عملیات را از طریق داشبورد یکپارچه کنترل کنند.

3-Public Cloud Non-relational Databases

پایگاه داده های غیررابطه ای، پایگاه داده هایی هستند که از ساختار جدول (ستون و ردیف) که در اکثر سیستم های پایگاه داده سنتی فراهم شده است، استفاده نمی کنند. پایگاه داده های غیررابطه ای ابری به طور معمول بر روی پلتفرم رایانش ابری کار کرده و یک سرویس تحت وب برای دسترسی به پایگاه داده فراهم می کند. این سرویس می تواند رایگان یا به روش های مختلف قیمت گذاری شود (مبتنی بر اشتراک، تقاضا، هر بار استفاده و …)

4-Public Cloud Relational Databases

پایگاه داده های رابطه ای، پایگاه داده هایی هستند که از ساختار جدول (ستون و ردیف) که در اکثر سیستم های پایگاه داده سنتی فراهم شده است، استفاده می کنند. مشابه با پایگاه داده های غیررابطه ای ابری، پایگاه داده های رابطه ای ابری نیز بر روی پلتفرم رایانش ابری کار کرده و یک سرویس تحت وب برای دسترسی به پایگاه داده فراهم می کند. این سرویس می تواند رایگان یا به روش های مختلف (مبتنی بر اشتراک، تقاضا، هر بار استفاده و …)  قیمت گذاری شود.

5-Hybrid Storage Arrays

آرایه ذخیره سازی ترکیبی، نوعی مدیریت ذخیره سازی سلسله مراتبی است که درایوهای دیسک سخت (HDDs) و درایوهای حالت جامد (SSDs) را برای بهبود سرعت عملیات ورودی/خروجی ترکیب می کند. آرایه های ذخیره سازی ترکیبی قصد دارند شکاف عملکرد-قیمت بین HDDs و DRAM را کاهش دهند. بنابراین در آرایه های ترکیبی هزینه به ازای ورودی/خروجی  در مقایسه با SSDs  کاهش می یابد. معماری های ترکیبی می توانند به سادگی یک حافظه نهان SSD برای رایانه های رومیزی یا لپ تاپ باشند؛ همچنین می توانند تنظیمات پیچیده تری برای مراکز داده و رایانش ابری داشته باشند.

6-Cloud Data Warehouse

انبار داده های ابری، سیستمی است که با استفاده از فضا و توان محاسباتی ای که توسط یک ارائه دهنده ابر فراهم می شود، داده ها را از منابع مختلف، جمع آوری، دسته بندی، ذخیره و یکپارچه می کند. انبار داده های ابری برای ذخیره سازی، تحلیل و گزارش گیری داده ها استفاده می شود. در واقع انبار داده ها به عنوان هسته اصلی یک سیستم BI به شمار می‌آیند. به عبارت دیگر انبار داده یک مخزن داده مرکزی از داده‌های تجمیع شده است که از سیستم‌ها و منابع مختلف سازمان جمع‌آوری شده است. انبار داده یک بانک اطلاعاتی رابطه‌ای غیرنرمال است که داده‌های حال و گذشته را در یک مکان واحد تجمیع کرده است و هدف اصلی آن پوشش گزارش‌گیری و نیازهای تحلیلی یک سازمان به کار گرفته می‌شود.

7-Unified Storage

ذخیره سازی یکپارچه که به عنوان ذخیره سازی چند پروتکلی نیز شناخته می شود که برای مهاجرت از شبکه های SAN و NAS به عنوان دو پلتفورم ذخیره سازی مجزا به یک سامانه ذخیره سازی واحد معرفی شده است. یک سیستم واحد با وجود ذخیره سازی یکپارچه می تواند ازFC  و ذخیره سازی بلوکiSCSI  همانند پروتکل های فایل مانندNFS  وSMB  پشتیبانی کند. امروزه بخش اعظمی از ساختارهای ذخیره سازی شرکتی در رده متوسط، تمایل دارند که جزء چند پروتکلی باشند. در این فناوری به جای این که تجهیزات ذخیره سازی SAN  و ذخیره سازی NAS  را بطور مجزا خریداری کنید، می توانید باکسی را تهیه کند که از چهار پروتکل FC ، iSCSI، SMB  و NFS  بطور همزمان پشتیبانی کند.

8-Solid State Arrays

آرایه درایو حالت جامد (SSD) نوعی دستگاه ذخیره سازی مشترک است که از درایوهای حالت جامد برای ذخیره سازی داده ها به صورت بلوکی استفاده می کند و عمکلرد پیشرفته تری را ارائه می دهد. یک آرایه SSD از طریق چندین میزبان فیزیکی می تواند قابل دسترسی باشد. راه اندازی و مدیریت آسان دارد، بنابراین به طور گسترده در سازمان های مورد استفاده قرار می گیرد.  از این رو، SSD  توانسته جایگزین مناسبی برای درایو دیسک سخت یا HDD شود. در واقع SSD حافظه مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با HDD برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. HDDها صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می‌خواند. بر خلاف آن، هیچ‌کدام از اجزاء داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق‌العاده محکم و بادوام می باشد.

9-Object Storage

ذخیره سازی شی (یا ذخیره سازی مبتنی بر شی) یک معماری ذخیره سازی داده هاست که داده ها را به عنوان اشیاء مدیریت می کند؛ برخلاف سایر معماری های ذخیره سازی مانند سیستم فایل که داده ها به عنوان یک سلسله مراتب فایل مدیریت می شوند یا ذخیره سازی بلوکی که داده ها را به عنوان بلوک در سکتورها و شیارها مدیریت می کند. هر شی معمولا شامل خود داده، مقدار متغییر متاداده، و یک شناسه منحصربه فرد سراسری است. ذخیره سازی شی در چندین سطح قابل اجراست: سطح دستگاه، سطح سیستم و سطح رابط.

10-Non Relational DBMS

سیستم های مدیریت پایگاه داده غیررابطه ای برای ذخیره سازی و مدیریت داده های غیرساختاریافته کاربرد دارند. ایمیل، محتوی شبکه های اجتماعی، نظرات کاربران و … نمونه هایی از داده های بدون ساختار هستند که این داده ها در DBMSهای رابطه ای قابل ذخیره سازی نیستند. پایگاه داده های غیررابطه ای این امکان را می دهند که اطلاعات را آزادانه تر سازماندهی کنید، دقیقا مانند حذف اطلاعات از پوشه های مختلف.

11-Enterprise Endpoint Backup

پشتیبان گیری نقطه پایانی (Endpoint) سازمانی فراتر از پشتیبان گیری/بازیابی ساده است؛ و یک راه حل برای محافظت از داده های کاربر نهایی به منظور کاهش ریسک های مختلف و افزایش بهره وری کاربر است. پشتیبان گیری نقطه پایانی امکان جمع آوری متمرکز داده های کاربر نهایی از هر دستگاه، ذخیره سازی داده ها خارج از شبکه محلی شرکت و ذخیره سازی ایمن این داده ها در یک محل انتخاب شده را فراهم می کند. در اقع به طور کلی راه حل های پشتیبان گیری نقطه پایانی شرکت شامل دو سناریوی اصلی هستند: استقرار در ابر و استقرار در محل. برخی از ویژگی های راه حل های پشتیبان گیری نقطه پایانی سازمانی عبارتند از محافظت در برابر بدافزار و از دست دادن داده ها با استفاده از برگشت داده، پشتیبانی گیری براساس سیاستهای مختلف، کنترل سیاست متمرکز و پیکربندی نقطه پایانی، پورتال پشتیبان با کنسول مدیریتی، امکان نظارت و مقایسه وضعیت پشتیبان گیری و …

12-Cloud Data Backup

پشتیبان گیری ابری که به عنوان پشتیبان گیری برخط یا پشتیبان گیری از راه دور نیز شناخته می شود، یک استراتژی برای ارسال یک نسخه از یک فایل فیزیکی یا مجازی یا پایگاه داده به یک مکان ثانویه و خارج از سایت (off-site) به منظور حفاظت در صورت خرابی تجهیزات یا حوادث غیرمنتظره است. سرور ثانویه و سیستم های ذخیره داده معمولاً توسط یک سرویس دهنده شخص ثالث میزبانی می شوند، که براساس فضای ذخیره سازی یا ظرفیت استفاده شده، پهنای باند انتقال داده، تعداد کاربران، تعداد سرورها یا تعداد دفعاتی که به داده دسترسی انجام شده است، از مشتری هزینه دریافت می شود.

13-Automated Storage Tiering (Auto-Tiering)

طبقه بندی ذخیره سازی خودکار (AST) یک ویژگی مدیریت نرم افزار ذخیره سازی است که اطلاعات را به صورت پویا بین انواع مختلف دیسک و سطوحRAID  جابجا می کند تا نیازمندی های هزینه، عملکرد و فضا را تامین کند. طبقه بندی ذخیره سازی خودکار از سیاست ها و خط مشی هایی استفاده می کند که توسط مدیران ذخیره سازی تنظیم شده است. AST روشی برای اختصاص دادن دسته های مختلف داده به انواع مختلف رسانه ذخیره سازی با هدف کاهش هزینه کل ذخیره سازی است. یک معماری ذخیره سازی طبقاتی، داده ها را با توجه به ارزش تجاری آن، در یک سلسله مراتب قرار می دهد. تایرها با توجه به عملکرد و هزینه رسانه تعیین شده و داده ها با توجه به دسترسی کاربران به آن، رتبه بندی می شوند. برای درک بهتر مفهوم AST لازم است بدانید داده های مهم که اغلب در دسترس هستند باید در رسانه های گران قیمت و با کیفیت بالا مانند Flash ذخیره شوند که تضمین می نماید که در دسترس بودن داده ها سریع تر انجام می شود، بنابراین هیچ وضعیتی مربوط به خرابی داده ها رخ نمی دهد. همچنین داده ها در AST به منظور داشتن تحمل خطا و افزونگی، می توانند در RAID  دو برابر آرایه های اضافی دیسک ها ذخیره شوند.

14-Software Defined Storage (SDS)

ذخیره سازی تعریف شده توسط نرم افزار یا نرم افزار محور (SDS) اصطلاحی است برای نرم افزار ذخیره سازی داده های کامپیوتری که تامین و مدیریت ذخیره سازی داده را مبتنی بر سیاست ذخیره سازی داده ها مستقل از سخت افزار انجام می دهد. SDS شامل نوعی مجازی سازی ذخیره سازی برای جدا کردن سخت افزار ذخیره سازی از نرم افزاری است که آن را مدیریت می کند. نرم افزاری که ذخیره سازیSDS  را امکان پذیر می کند، ممکن است مدیریت سیاست برای ویژگی هایی مثل مدیریت تکرارزدایی، مدیریت نرخ تکرار، مدیریت تصاویر لحظه ای از سیستم و پشتیبان گیری داده ها را نیز فراهم کند.

15-Disaster Recovery as a Service (DRaaS)

بازیابی فاجعه به عنوان سرویس (DRaaS) یک مدل خدمت رایانش ابری است که به سازمان اجازه می دهد تا از داده ها و زیرساخت های IT خود در محیط رایانش ابری شخص ثالث پشتیبان تهیه کند و بعد از حادثه از طریق راه حل SaaS به زیر ساخت های IT دسترسی مجدد پیدا کند. As s service به این معنی است که سازمان خود مجبور نیست همه منابع را در اختیار داشته باشد یا تمام مدیریت ها را برای بازیابی حوادث انجام دهد، در عوض به ارائه دهنده خدمات اعتماد می کند.

16-Container-Native Storage (CNS)

CNS یک راه حل ذخیره سازی تعریف شده توسط نرم افزار (SDS) است که مبتنی بر کانتینر می باشد و منطبق بر اصول میکروسرویس هاست. به عبارتی یعنی هرآنچه برای مدیریت ذخیره‌سازی مورد نیاز است می‌تواند در محفظه‌های کانتینر محصور شود و در بستر سکوهای ابری اجرا شود. این روش در اصل نوعی ذخیره‌سازی است که توسط نرم‌افزار تعریف شده و در کانتینرها اجرا می‌شود. به عبارت دیگر، این ذخیره‌سازی است که مانند هر سرویس دیگری که بخشی از چشم‌انداز کلی برنامه را تشکیل می‌دهد، می‌تواند توسط کد تحویل داده شود و همراه با برنامه قابل ‌حمل باشد، بدون اینکه وابستگی سخت‌افزاری داشته باشد. راه حل های CNS شامل خدمات ذخیره سازی مانند مدیریت نرخ تکرار، تهیه تصاویر لحظه ای از سیستم، تکرار زدایی، کیفیت سرویس، رمزگذاری و … است.