جایگاه هوش مصنوعی در تحول و توسعه جهاد دانشگاهی

چهارمین نشست تخصصی و آموزشی ویژه رؤسا، معاونان و مدیران سازمان ها، واحدها و مراکز جهاد دانشگاهی با موضوع “جایگاه هوش مصنوعی در تحول، توسعه و پیشبرد اهداف و ماموریت های جهاددانشگاهی” به همت اداره کل امور واحدها، پژوهشکده ها، سازمان ها و مراکز روز سه شنبه 9 آبان ماه با حضور تعدادی از رؤسای واحدهای سازمانی مستقر در تهران و برخی مدیران کل و مدیران دفتر مرکزی و حضور برخط رؤسا و معاونان واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد امین صالحی نژاد مدیرکل دفتر امور مجلس با اشاره به اهمیت و ضرورت موضوع هوش مصنوعی در زمان حاضر و شروع استفاده از آن در جهاد دانشگاهی بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی برای معرفی دستاوردها، تولیدات و خدمات جهاد دانشگاهی به عنوان یک ابزار ویژه تاکید کرد و گفت: واحدهای جهاد دنشگاهی باید به سمت استفاده از این ظرفیت مهم حرکت کنند.

در ادامه این نشست دکتر مرتضی سرگلزایی جوان مدیر مرکز شتابدهی و نوآوری برنا به عنوان سخنران، ضمن معرفی هوش مصنوعی  و ابعاد و فعالیت های مرتبط با آن، از هوش مصنوعی به عنوان انقلاب صنعتی چهارم نام برد که باعث ایجاد تحول اساسی در افزایش کیفیت و سرعت تولید بسیاری از خدمات و محصولات خواهد شد. وی افزود: هوش مصنوعی با گردش مالی 2000 میلیارد دلاری ظرفیت خودکارسازی 70 درصد زمان کاری پرسنل را دارد.

دکتر جوان با اشاره به این که اگر از هوش مصنوعی به درستی استفاده نشود می تواند ضمن ایجاد آسیب های فراوان به سازمان، باعث دلسردی نیز شود، افزود: برای استفاده از این ظرفیت، ضمن داشتن دانش مهندسی مربوطه باید به توانمندی ها و ابزار های هوش مصنوعی تسلط داشت.

دکتر جوان در ادامه این نشست افزود، در استفاده از هوش مصنوعی دو رویکرد وجود دارد: یک رویکرد قدیمی و سنتی که می دانیم از هوش مصنوعی چه راهکاری را می خواهیم و همان را از آن طلب می کنیم و یک رویکرد جدید که بصورت یادگیری عمیق است و نمی دانیم چه راهکاری نیاز داریم و از هوش مصنوعی می خواهیم که با توجه به اطلاعات موجود برای ما راهکار پیدا کند.

همچنین در خلال این نشست برخی از رؤسا و معاونان واحدهای سازمانی  ضمن ارائه نظر در خصوص هوش مصنوعی به بیان برخی از تجربیات واحد سازمانی خود در مورد بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی پرداختند.