بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می دهد که هارد دیسک های خراب‌شده کمتر از سه سال عمر دارند

Secure Data Recovery در مورد نحوه عملکرد و از کار افتادن دستگاه‌های هارد دیسک مختلف از هزاران دستگاه آسیب دیده یا خراب تحقیقاتی کرده است. آنها اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات را مورد مطالعه قرار دادند تا مشخص کنند که دستگاه‌های مختلف چند بار از کار می‌افتند و قبل از خراب شدن چقدر عمر می‌کنند.

این تحقیقات به طور خاص بر روی درایوهای دیسک سخت استاندارد که حاوی صفحات فلزی در حال چرخش هستند متمرکز بود و درایوهای حالت جامد که دارای قطعات متحرک نیستند را شامل نمی شد. درایوهایی که به دلیل اتفاقات غیرمعمول مانند نوسانات برق، ویروس‌ها، بلایای طبیعی یا دستکاری‌های غیرمعمول از کار افتاده‌اند، در نظر گرفته نشده‌اند. تحقیقات فقط خرابی‌های ناشی از استهلاک معمولی درایوها در طول زمان را بررسی کرده است.

ظرفیت ذخیره‌سازی درایوهای مورد مطالعه از 40 گیگابایت تا 10 ترابایت متغیر بود. در شکل 1 وضعیت برند درایوهای بررسی شده نشان داده شده است؛ توجه داشته باشید که وسترن دیجیتال اکنون مالک هیتاچی است.

شکل 1- نمونه نهایی شامل 2007 هارد دیسک از شش سازنده بزرگ
شکل 1- نمونه نهایی شامل 2007 هارد دیسک از شش سازنده بزرگ

طبق یافته‌های Secure Data Recovery، به طور متوسط، هر دستگاه از کار افتاده 1548 سکتور بد ایجاد کرده است. برای درک بهتر توجه کنید که یک درایو 1 ترابایتی معمولاً در حدود دو میلیارد سکتور دارد. بنابراین در حالی که 1548 سکتور بد ممکن است تعداد کمی به نظر برسد، Secure Data Recovery خاطرنشان می‌کند که گسترش سکتورهای بد با از کار افتادن یک درایو تسریع می‌یابد، که خطر تخریب و از دست رفتن داده‌ها را افزایش می‌دهد.

شکل 2- بررسی تولیدکنندگان بر اساس تعداد سکتور بد
شکل 2- بررسی تولیدکنندگان بر اساس تعداد سکتور بد

درایوهای توشیبا بالاترین میانگین طول عمر با 34799 ساعت – معادل 48 ماه – و تعداد سکتور بد 1884 را داشتند. درایوهای Maxtor با 29771 ساعت یا 41 ماه دومین طول عمر و تنها با 228 سکتور بد، بهترین دوام را داشتند.

شکل 3- مقدار ساعت روشن بودن درایو قبل از خرابی به ازای هر سازنده
شکل 3- مقدار ساعت روشن بودن درایو قبل از خرابی به ازای هر سازنده

یکی از یافته‌های جالب این تحقیق این است که پس از بررسی هارد دیسک‌های خراب، Secure Data Recovery دریافت که درایوهای جدیدتر به اندازه درایوهای قدیمی بادوام نیستند. یعنی درایوهایی که از فناوری سنتی ضبط مغناطیسی معمولی (CMR – Conventional Magnetic Recording) برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به درایوهایی که از تکنیک جدیدتر ضبط مغناطیسی شینگل (SMR – Shingled Magnetic Recording) استفاده می‌کنند، بیشتر عمر می‌کنند. این تجزیه و تحلیل نشان داد که پنج هارد دیسک برتر بادوام‌ترین و قابل اعتمادترین هر سازنده، همگی قبل از سال 2015 تولید شده‌اند. در مقابل، اکثر درایوهای کم دوام و کمتر قابل اعتماد از هر برند پس از سال 2015 ساخته شده‌اند. این نشان می‌دهد که درایوهای قدیمی نسبت به درایوهای جدیدتر، انعطاف‌پذیرتر و ماندگارتر هستند.

Secure Data Recovery به طور خاص برندها یا ظرفیت‌های درایو خاصی را براساس تجزیه و تحلیل انجام شده، توصیه نکرد. در عوض، این شرکت از یک استراتژی پشتیبان موسوم به قانون 3-2-1 برای محافظت از داده‌های مهم حمایت کرد. این به معنای نگهداری 3 نسخه از داده‌ها، ذخیره‌شده در 2 دستگاه ذخیره‌سازی مختلف است که 1 نسخه از آن در خارج از سایت ذخیره می‌شود. این کار کاربران را در برابر از دست‌دادن داده‌ها به دلایل مختلف مانند خرابی دستگاه یا حذف تصادفی، آتش‌سوزی و سایر بلایای طبیعی محافظت می‌کند.

مرکز نوآوری و شتابدهی برنا به عنوان توسعه‌دهنده راهکارهای ذخیره‌سازی همگام با شرکت Secure Data Recovery توصیه می‌کند کلیه کاربران به ویژه کاربران سازمانی و شرکت‌های کوچک و متوسط جهت ذخیره‌سازی ایمن و ماندگار داده‌های خود از راهکارهای قابل اعتماد ذخیره‌سازی توزیع‌شده بهره‌مند شوند تا خطر از بین رفتن داده‌ها به هر دلیلی را تا جای ممکن کاهش دهند. راهکار درایو ابری برنا می‌تواند انتخاب خوبی در این زمینه باشد. در صورت هر گونه سوال یا مشورت با ما تماس بگیرید.

مرجع این مطلب